torsdag 19 november 2009

Husmodern

Tygköpet inspirerade mig så klart till att börja med provklänningen på allvar. Jag förde över alla markeringar (något jag gruvat mig för ett tag...) från mönstret till tyget. Det tog sin lilla tid, sjukt mycket markeringar. Sen nålade jag lite slarvigt ihop överdelen och satte upp den på dockan. Det fick räcka för en kväll.
Jag insåg att det kommer antagligen inte att ta så lång tid alls att sy själva klänningen (bara jag får till överdelen, känns som den blir lite stor nu...) men det kommer att vara massa pyssel med knapphål och sånt. Har inte fattat om klänningen faktiskt kommer att gå att öppna med knapparna, det ska ju vara en dragkedja nånstans... Det återstår att se.


I GBG köpte jag tre ex av en gammal tidning, Husmodern. En 30-, en 40- och en 50-tal. Det är fantastisk läsning, särskilt annonserna för en annonsmakare. Bland annat lärde jag mig att hårborttagningskrämen Veet inte alls är ett nytt påfund och att om man inte har "samma figur i lättare dräkt" kunde man knapra Janssens bantningspiller.

Inga kommentarer: